زانو درد

علت زانو درد شدید

زانو درد مشکل شایعی است که در هر کدام از ساختارهای استخوانی زانو از جمله مفصل زانو (استخوان ران، درشت نی، نازک نی)، کاسه زانو (کشکک زانو یا نیمه دررفتگی زانو) یا رباط‌ها و غضروف (مینیسک) زانو بوجود می‌آید. اغلب مشکلات زانو به خوبی به روش‌های درمانی محافظه کارانه واکنش نشان می‌دهند و به جراحی نیاز ندارند. در مقاله به بحث علائم و علت درد زانو و درمان آن می پردازیم.

علائم

محل زانو درد به این بستگی دارد که کدام ساختار زانو دچار مشکل شده است و یا دچار ورم زانو، با عفونت زانو، کل زانو متورم و دردناک می‌شود، در حالی که پارگی مینیسک زانو یک استخوان تنها در یک محل خاص علائمی را بوجود می‌آورند. شدت درد زانو از دردی خفیف تا شدید و ناتوان کننده می تواند تغییر کند. برخی از علائم دیگری که همراه با زانو درد ظاهر می‌شود از قرار زیر است:

• مشکل در راه رفتن به دلیل بی ثباتی زانو

• لنگیدن ناشی از ناراحتی

• قفل شدن زانو (ناتوانی در خم کردن زانو)

• خشکی مفصل زانو

• قرمزی، تورم و آب آوردن زانو

• ناتوانی در صاف کردن زانو

• ناپایداری یا خالی کردن زانو

• محدودیت حرکتی

• تغییر شکل زانو

• درد جلوی زانو

• درد پشت زانو

• حساسیت به لمس

• سوزش زانو

• صدا دادن زانو

علت

untitled

کلینیک دکتر مرتضی رحیمی

پارگی و کشیدگی رباط صلیبی زانو می تواند از علل شایع درد زانو در ورزشکاران باشد. علت زانو درد را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

• آسیب حاد: از قبیل شکستگی استخوان، پارگی رباط زانو و…
  • بیماری: آرتریت و عفونت‌ها
  • بیماری‌های ناشی از استفاده بیش از حد و مستمر: آرتروز زانو، سندروم استخوان کشکک، التهاب تاندون زانو و بورسیت زانو

درادمه لیستی از شایع‌ترین علل زانو درد ارائه می‌شود. در این لیست علت‌های رایج زانو درد در هر کدام از دسته‌های فوق شرح داده شده است.آسیب دیدگی‌های حاد

• شکستگی: یکی از علل درد زانو شکستگی است. که با وارد شدن صدمه مستقیم به ساختار استخوان باعث شکستگی یک یا چند استخوان زانو می‌شوند. این یک آسیب دیدگی بسیار مشخص و دردناک است. اغلب شکستگی‌های زانو نه تنها زانو درد شدیدی را به همراه دارند، بلکه در عملکرد مناسب زانو اختلال ایجاد می‌کنند (برای مثال شکستگی کاسه زانو) یا باعث می‌شوند که زانو به سختی بتواند وزن بدن را تحمل کند (برای مثال شکستگی استخوان ساق فلات). تمامی شکستگی باید فوراً توسط پزشک بررسی شوند.
  • آسیب دیدگی‌های رباط: شایع‌ترین آسیب دیدگی رباط، آسیب دیدگی و پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) است. پارگی رباط صلیبی زانو اغلب یک آسیب ورزشی و ناشی از توقف یا تغییر مسیر ناگهانی استکه باعث بروز درد جلو زانو می شود.
  • آسیب دیدگی‌های مینیسک زانو: مینیسک داخلی و خارجی از غضروف ساخته می‌شود و بین استخوان‌های زانو به عنوان ضربه گیر عمل می‌کند. پیچ خوردگی زانو باعث آسیب دیدگی  و پارگی مینیسک می‌شود، که پیامد آن زانو درد شدید و تورم در ناحیه زانو است. در اغلب موارد با گرفتن یک شرح حال دقیق از بیمار می‌توان پارگی مینیسک را تشخیص داد ،وجود درد ، مشکلات مکانیکی یا حرکتی زانو ، تورم ، حساسیت به لمس مفصل زانو ،درمان آب آوردن زانو ، محدود شدن دامنه‌ی حرکتی زانو از علایم پارگی مینیسک زانو می باشد .
  • در رفتگی زانو: مفصل زانو می‌توان دچار دررفتگی شود که فوراً باید به آن رسیدگی شود. دررفتگی زانو اغلب در طول تصادف با وسایل نقلیه موتوری و در هنگامی که زانو به داشبورد برخورد می‌کند، اتفاق می‌افتد.
  • آتریت روماتوئید: یک بیماری خود ایمنی است که تمامی مفاصل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری باعث درد و ناتوانی شدید می‌شود.
  • نقرس: نوعی آرتریت است که عموماً در انگشتان بروز می کند، اگر چه زانو را نیز می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد، و باعث درد زانو شود.
  • بیماری ازگود اشلاتر: این بیماری در کودکان می‌تواند باعث استخوان سازی بیش از مقدار طبیعی در ناحیه برجستگی استخوان درشت نی شده و منجر به زانو درد و مشکلات دیگر شود.

بیماری ها

بیماری ازگود اشلاتر: این بیماری در کودکان می‌تواند باعث استخوان سازی بیش از مقدار طبیعی در ناحیه برجستگی استخوان درشت نی شده و منجر به زانو درد و مشکلات دیگر شود

سایر بیماریهایی که می توانند از دلایل زانو درد باشند، عبارتند از:

• بیماری بورسیت

• کوتاهی عضلات پشت ران و ساق پا

• بیماری التهابی غیر عفونی زانو

• سندرم استرس پتلافمورال

• سندرم پلیکا

• کیست بیکر( درد پشت زانو)

• زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری

• التهاب تاندون کشکک زانو: التهاب تاندون‌های متصل کننده کشکک زانو به استخوان ساق پا است. التهاب تاندون کشکک زانو یک بیماری مزمن است که اغلب در بین افرادی اتفاق می‌افتد که حرکت مشابهی را تکرار می‌کنند (برای مثال در بین دوندگان و دوچرخه سواران).

• آرتروز: فرسایش غضروف مفصل به دلیل استفاده زیاد و افزایش سن .

بیماری های ناشی از استفاده بیش از حد

• آرتروز: فرسایش غضروف مفصل به دلیل استفاده زیاد و افزایش سن.شایع‌ترین علت آرتروز زانو بالا رفتن سن است. تقریباً تمامی افراد، دیر یا زود تا حدودی دچار آرتروز می‌شوند.با بالا رفتن سن توانایی غضروف برای بهبودی کاهش می‌یابد.

Medial-Knee-Pain

هر علت احتمالی زانو درد مزمن به آزمایشات تشخیصی متفاوتی نیاز دارد. این آزمایشات شامل آزمایشات خون، معاینه فیزیکی، تصویر برداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن یا ام آر ای و آزمایشات تصویر برداری دیگر می‌شود. نوع آزمایشاتی که باید انجام دهید، به بیماری که پزشک احتمال می دهد شما به آن مبتلا باشید، بستگی دارد.پزشک پس از معاینه بالینی مفصل و سوال از بیمار در رابطه با علائم زانو درد و آسیب دیدگی های وی، با استفاده از آزمایشات خون و تصویربرداری با اشعه ایکس علت زانو درد را تشخیص می دهد.

3 در “زانو درد” گفتند

1. بله . جهت اطلاعات بیشتر می توانید روزهای شنبه،دوشنبه،چهارشنبه از ساعت ۳ تا ۹ عصر با شماره ۰۴۱۳۳۳۶۸۹۸۶ تماس بگیرید.

2. با سلام بله انجام میشود . جهت اطلاعات بیشتر می توانید روزهای شنبه،دوشنبه،چهارشنبه از ساعت ۳ تا ۹ عصر با شماره ۰۴۱۳۳۳۶۸۹۸۶ تماس بگیرید.